10.01.2018
Elektrikli otomobiller her geçen gün gündemde daha fazlayer almaya başladı. Kısa bir zaman içinde içten yanmalı motorlu kardeşlerinin yerini alacağı konuşulan elektrikli otomobillerin şimdilik en büyük soru işareti şarj noktaları ve menzilleri. Ancak her yeni elektrikli otomobilde bu kısıtlamalar aşılıyor, ideal ve de hatta mükemmel elektrikli otomobile doğru yolculuk sürüyor. Bu noktada Jaguar da 2018’in ikinci yarısında yollara çıkaracağı tamamen elektrikli Jaguar I-PACE ile şarjla hareket eden otomobil konusunun öncülerinden biri oluyor. Jaguar I-PACE için şimdiden de sipariş verebiliyorsunuz.
Elektrikli otomobiller yani kısaca EV’ler, içten yanmalı motorlara emisyonsuz bir alternatif oluşturuyor. İçten yanmalı motorlara göre çok daha az parçadan oluşan teknik altyapı sayesinde çok daha geniş iç mekan ve görüş kabiliyeti sunuyorlar. Ayrıca güç için belli bir devir bandı olmadığından anlık olarak tüm çekiş kuvveti anında tekerleklere aktarılabiliyor. Bu sebeple son derece seri ve sessizler. EV’leri kullanırken çevreye hiç atık gaz salımı gerçekleşmiyor. Bu sayede de neredeyse yüzde 100 çevreciler. EV’leri şarj ederken ihtiyaç duyduğunuz elektriğin nasıl üretildiği ne derece çevreci olduğunuz ile orantılı. Eğer güneş ya da rüzgar gibi enerji kaynaklarından elektrikli otomobilinizi şarj ediyorsanız; o zaman çevrecilik oranınız maksimum seviyede gerçekleşiyor. Batarya teknolojisine yapılan en son yatırımlar ile de bu konudaki ilerlemeler devam ediyor. Bu sayede Jaguar I-PACE gibi yeni nesil elektrikli araçların da gerçekleşmesi mümkün oluyor.
Elektrikli otomobilin menzili (bataryayı yeniden şarj etmek zorunda kalmadan önce kat edilen mesafe) birçok kişi için endişe konusudur ve “menzil endişesi” teriminin ortaya çıkmasına neden olur. Ancak, batarya teknolojisindeki gelişmeler, Jaguar I-PACE gibi otomobillerin ortalama işe gidip gelme mesafesini aşan seviyede menzili ile birçok kişi için gerçekçi bir çözüm oluşturacak. Pek çok sürücü, bataryayı haftada bir kez şarj etmenin yeterli olabileceğini fark ediyorlar. Uzun yola çıkıldığı zaman, bataryayı yeniden şarj etmek için mola verilmesi gerekir. Bu durum, yola çıkmadan bir süre önce planlama yapılmasını gerektirse de ev-dışı şarj ağının yaygınlaşması ve hızlı şarj istasyonlarının gücünün artmasıyla gittikçe daha kolay hale geliyor.
Elektrikli otomobiller farklı şekillerde şarj edilebiliyor. Bunlardan ilki; “Alternatif Akım” (AC) beslemesi kullanan evde şarj yöntemidir. Elektrikli otomobiller normal ev tipi prize takılabilir, ancak şarj işlemi oldukça yavaş ilerler. Bu nedenle iyileştirilmiş bir priz (örneğin bir fırın için kullanılanlar gibi) kullanılmalı veya daha iyisi evde şarj için bir wallbox montajı yaptırılmalı. Şarj süreleri bulunduğunuz ülkeye göre değişiyor; ancak genel olarak Jaguar I-PACE bir wallbox aracılığıyla bir gecede tam olarak şarj edilebiliyor. İkinci alternatif ise; ev dışındaki şarj istasyonlarıdır. Sürekli büyüyen ev-dışı şarj istasyonları, genel olarak yolculuk sırasında veya varış noktasında azaltan batarya seviyesini tamamlamak üzere kullanılıyor. Bu şarj noktaları ev tipi şarj cihazlarına göre daha yüksek güçle çalışıyor; bu nedenle şarj süreleri daha kısa oluyor. Karma AC ve DC (Doğru Akım) şarj akımı kullanan bu sistemlerde, DC şarj akımı en hızlı seçenek olur ve sıklıkla “hızlı şarj” olarak adlandırılır.
Pek çok otomobil kullanıcısı henüz elektrikli bir otomobil deneyimi yaşamamış olabilir. Bu ilki yaşamak da kişiden kişiye göre farklı reaksiyonlara sebep olabiliyor. Kimileri ilk olmanın özelliğini tatmak istiyor, kimileri ise mesafeli bir tutum sergiliyor. Ama emin olduğumuz bir konu var ki; o da elektrikli otomobil deneyimi bugüne kadar yaşadıklarınızdan çok farklı bir his. Bir şekilde çok tanıdık ancak çok daha sessiz ve hızlı. Heyecan verici bu deneyimde örneğin Jaguar I-PACE, artık bir benzin istasyonunu ziyaret etmenizi gereksiz kılacak, daha hızlı, daha ferah ve daha sessiz, akıllı bir seçim olacak. Elektrik tedarikinin artan şekilde yenilenebilir kaynaklardan elde edilmesiyle elektrikli otomobiller geleneksel yakıt kullanan otomobillere göre çevreye yönelik avantajlar sunar. Bu durum satın alma maliyetlerinin ve şirketlerin otomobil vergilerinin azaltılmasına yönelik çok geniş çaplı teşviklerle dünya çapında hükümetler tarafından destekleniyor. Bu, elektrikli bir otomobili kullanmanın sağladığı düşük maliyetle birlikte birçok kişi için cazip bir finansal çözüm oluşturuyor.
İçten yanmalı motora sahip otomobillerle kıyaslandığında, elektrikli otomobiller daha az hareketli parçaya sahip olduklarından daha az bakım gerektiriyor. Basit olarak anlatmak gerekirse, yıpranacak daha az parça mevcuttur. Bakım aralıkları kilometre ve/veya süreyi temel alıyor. Jaguar I-PACE, bataryalı bir elektrikli otomobil olduğundan içten yanmalı motoru yoktur. Güç, yakıtın (benzin veya dizel) yanması yerine, şarj edilebilir bataryalarda saklanan elektrik enerjisi biçiminde iki elektrik motorunu besler. Dolayısıyla elektrikli otomobillerin bakımları çok daha kolay ve düşük maliyetlidir.
Premium otomobil deneyimini elektrikli bir platformda yaşatan Jaguar I-PACE, 500 km’nin üzerinde bir menzile sahip. Bu mesafe özellikle ev dışı şarj altyapısına eklenen şarj noktalarının artışıyla çok daha rahat kullanılabilir oluyor. Menzil, aynen içten yanmalı motorlu otomobiller gibi birçok faktörden etkileniyor. Örneğin yüksek veya düşük sıcaklıklarda otomobil sürüyorsanız, ısıtma veya soğutma sistemini çalıştırıyorsanız ya da performans sürüşüne meraklıysanız menziliniz azalıyor.
Jaguar I-PACE, anlık olarak 700 Nm’lik tork ve yaklaşık 400 HP’lik gücüyle 0-100 km/s hızlanmasını 4 saniye seviyesinde tamamlıyor. İki elektrik motoruyla hareket eden Jaguar I-PACE, her türlü yol koşulunda heyecan verici bir sürüş için yüksek performanslı dört tekerlekten çekiş özelliği sunuyor.